ZAMIENNIKI CUKRU – ZANIM PO NIE SIĘGNIESZ, PRZECZYTAJ.

ZAMIENNIKI CUKRU –

ZANIM PO NIE SIĘGNIESZ, PRZECZYTAJ.

 

Ostatnio wszędzie słyszymy o zamiennikach cukru. Dietetycy wypowiadają się na ich temat szeroko, układając je w kolejności od tych najlepszych nr 1 – do tych nieco gorszych pod różnymi względami.

blog ikiki.pl_cukier_zamienniki cukru_zdrowie

Okropnie nie lubię czytać długich wstępów, gdy interesuje mnie tytuł, czyli sedno sprawy.

Dlatego dziś zaczynam od sedna!  Oto lista zamienników cukru: z opisami czym są, co nam dają, a czym szkodzą – czy warto czy nie warto – ocenicie sami.

ZAMIENNIKI CUKRU

 

(Na samym dole przeczytaj, co na pewno zamiennikiem nie jest, nawet, jeśli nam tak wmawiają i na co uważać…)

 

KSYLITOL:  jeden z bardziej popularnych zamienników cukru – czyli cukier brzozowy. Bawiąc się troszkę w chemię: to C5H12O, czyli pięciowęglowy alkohol polihydroksylowy. Dlaczego tym piszę? Gdyż to chemicznie zupełnie inna substancja, niż cukier i ma przez to wiele zalet.

Zalety ksylitolu:  a. słodki, przypominający w smaku cukier, b. nie psuje zębów = nie powoduje próchnicy, jak robi to cukier c. zabija bakterie, odpowiedzialne za próchnicę oraz osad nazębny, d.  dla miłośników deserów – ksylitol świetnie ubija się ( w cieście, np. z jajkami; ze śmietaną, itp.), e. jest niskokaloryczny – ma niemal o połowę mniej kalorii, niż cukier; f. działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo, przeciwdrożdżycowo

Wady ksylitolu:  a. jest stosunkowo drogi (20-30zł za kg); b. nie można przyjmować go zbyt wiele, gdyż może powodować kłopoty jelitowe (zalecana dawka to mniej więcej 3 łyżeczki dziennie, co może być dla niektórych za mało, by zaspokoić potrzebę słodkości każdego dnia)

O ksylitolu dowiedziałam się wiele lat temu od Finów, bo to oni tak na prawdę najbardziej rozpowszechnili ksylitol w Europie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj artykuł poniżej:

The History of Xylitol in Finland

ERYTROL: zwany też Erytrytol, Erytryt, to bardzo podobny do xylitolu związek chemiczny.  Ma takie same właściwości, jedynie można go spożywać znacznie więcej bez zagrożenia kłopotami jelitowymi ;). Kosztuje też nieco mniej, niż ksylitol.

blog ikiki.pl_stewia_zamienniki cukru_zdrowieSTEWIA: to zamienniczka cukru ostatnio na topie, podobnie jak ksylitol. Popularna jako dodatek m.in. do niektórych napojów i promowana ze względu na swą niską kaloryczność oraz fakt, iż jest substancją naturalną. Osobiście nie jestem jej fanką, musicie bowiem sami spróbować smaku stewii: jest mega słodka i mdła (znam jednak osoby, które używają jej w swej codziennej diecie i nie mają takich reakcji, jak ja;-)). A zalet ma rzeczywiście sporo.

Zalety stewii: a. jest niskokaloryczna i ma niski indeks glikemiczny, b.  jest naturalną roślinną substancją słodzącą, pozyskiwaną z roślinki o nazwie Stevia Rebaudiana, c. nie jest fermentowalnym cukrem, a zatem nie prowadzi do próchnicy, d. stewia wspomaga metabolizm i odchudzanie, e. badania wykonane przez EFSA w 2010r. wykazały, iż stewia nie jest alergenem; f. nie jest tak droga jak np. ksylitol, a za to niezwykle wydajna przez swą słodkość (300 razy słodsza od cukru!); g. stewia nie traci swych właściwości nawet przy temperaturze 200 st. Celsjusza

Wady stewii:  a. zdecydowanie smak – nie zgadzam się z opiniami, jakoby stewia smakowała niemal identycznie, jak cukier; b. dla miłośników deserów: stewia nie daje się tak ubijać z jajkami,  śmietaną itp.

 

blog ikiki.pl_miód_zamienniki cukru_zdrowieMIÓD: znamy 3 rodzaje miodu: nektarowy, spadziowy i mieszany.

Zalety miodu:  a. jest bardzo zdrowy, ze względu na ogrom mikroelementów i witamin; b. działa antybakteryjnie i gojąco; c. wzmacnia serce i odporność, d. obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz hamuje rozwój miażdżycy; e. uspokaja, pomaga zasnąć; f. ma duże zastosowanie w kosmetologii,  g. występuje w różnych kolorach i konsystencjach, więc jego smakiem trudno się znudzić

Wady miodu: a. miód jest bardzo kaloryczny i ma podobny indeks glikemiczny do cukru, b. jest  dość drogi, c. swoje właściwości zdrowotne utrzymuje tylko do ok. 50 st. Celsjusza, d. miód jest silnym alergenem.

 

zamienniki cukru_blog ikiki.pl_syrop klonowy__zdrowieSYROP KLONOWY: Ten zamiennik cukru może być nieco bardziej dyskusyjny, choć dobrze go znamy i większość ludzi uwielbia jego smak (szczególnie do naleśników ;)).

Zalety syropu klonowego:  a. zawiera przeciwutleniacze; b. jest bogaty w minerały i witaminy, głównie zaś w mangan, magnez, cynk i witaminy B;  c. jest naturalną substancją słodzącą (pozyskiwany jest zwykle z 4 gatunków klonów: czerwonego, czarnego, srebrzystego i cukrowego);  d. ma bardzo ciekawy i przyjemny smak;  e. jest mniej kaloryczny od cukru

Wady syropu klonowego: a. ma wysoki indeks glikemiczny (65) oraz bardzo dużą zawartość sacharozy (52-75%), czyli nie będzie już tak dobry ani przy odchudzaniu, ani dla diabetyków; b. jest stosunkowo drogi; c. syrop klonowy – mimo, iż nieco mniej kaloryczny od cukru – to nie aż tak bardzo, by móc spokojnie opijać się nim… (cukier ma 400 kcal/ 100g a syrop klonowy 270 kcal/100g).

 

zamienniki cukru_syrop z agawy

SYROP Z AGAWY: nie powinien nawet być nazywany zamiennikiem cukru, ale często to jeszcze słyszymy.  Syrop z agawy jest całkiem smaczny, ale raczej ma mnóstwo wad i nie jest w rzeczywistości tak zdrowy:

Wady syropu z agawy:

a. Syrop z agawy to tak naprawdę inna nazwa dla syropu glukozowo – fruktozowego, a te są bardzo niezdrowe…  b. Syrop z agawy to przede wszystkim fruktoza, ta zaś w dużej ilości ma bardzo negatywny wpływ na ludzkie zdrowie: najczęściej prowadzi do nadwagi poprzez otłuszczenie narządów wewnętrznych, powoduje ona przekłamanie w odczuciu sytości;   c. poza tym często powoduje insulinoodporność, a to w konsekwencji może powodować cukrzycę typu II. d. to, co ciekawe, to fakt, że w syropie z agawy jest tak dużo fruktozy, że nawet żaden owoc jej tyle nie zawiera; e. fruktoza przetwarzana jest tylko przez wątrobę – metabolizm fruktozy tworzy kwas moczowy;  f. to nie jest zamiennik cukru – to jest właściwie cukier; g. nie jest też niskokaloryczny…

Zalety syropu z agawy: a. dobry smak, b. niski indeks glikemiczny

 I CO JESZCZE NA PEWNO NIE STANOWI ZAMIENNIKA CUKRU…

…i na co warto uważać, bo czasem nam się wciska takie kity, jak na przykład z tym syropem z agawy.

Otóż, zamiennikiem cukru NIE jest:

blog ikiki.pl_kokos_cukier kokosowy_zamienniki cukruCukier kokosowy,

cukier brązowy,

cukier trzcinowy…

 

Wszystkie te cukry powinny być traktowane, jak cukier biały.

 

 

My patrzymy na te wszystkie zamienniki z nieco innej perspektywy – nie jesteśmy diabetykami, nie odchudzamy się. Ale walczymy z rakiem i wszędzie jasno nam jest mówione: odstaw albo zamień cukier na coś zdrowszego.

Osobiście uważam, że najzdrowszy jest nie tylko umiar, ale też różnorodność – korzystając z rozmaitych zamienników, po troszku, nie spowodujemy przesady żadnym z nich.

Zdróweczka życzę! ikiki.pl_koniczyna_bo nawet nie wieszka jaka masz sile_blog ikiki.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.