QUINOA – KRÓLOWA PSEUDOZBÓŻ, POŻYWIENIE INKÓW, które WYMIATA!

QUINOA – KRÓLOWA PSEUDOZBÓŻ – POŻYWIENIE INKÓW  które WYMIATA! 

 

andy_quinoa_komosa ryżowa_ikiki.plQuinoa, uprawiana wysoko w Andach, była niegdyś pożywieniem Inków. Jej historia sięga tysięcy lat! Znacie ją również z nazwy komosa ryżowa, albo też ryż peruwiański.

W czasach obecnych quinoa uprawiana jest w krajach Ameryki Południowej oraz w Europie, Indiach, USA. W Polsce zaś znamy jej bliską krewną – lebiodę, czyli komosę białą.

DLACZEGO QUINOA TO KRÓLOWA PSEUDOZBÓŻ? DLACZEGO JEST TAK WYJĄTKOWA?

quinoa czerwona_komosa ryżowa czerwona_ikiki.plQUINOA jest pseudozbożem. To znaczy jest to roślina, która wytwarza nasiona bogate w skrobię. Potocznie mówimy o niej „kasza”, bo podobnie ją się gotuje.

 

quinoa biała_komosa ryżowa biała_ikiki.plunikalną cechą komosy ryżowej jest fakt, że nawet jeśli jesteś z jakiegoś powodu na bardzo ubogiej diecie, quinoa pokrywa w znaczących procentach dzienne zapotrzebowanie organizmu na poszczególne minerały i witaminy.

 

quinoa czarna_komosa ryżowa czarna_ikiki.plNa świecie można znaleźć około 120 odmian komosy, ale te, które znasz ze sklepów i najczęściej kupujesz, to: biała, czarna i czerwona.

CO TAKIEGO KRYJE W SOBIE QUINOA, CZYLI KOMOSA RYŻOWA?

 

BIAŁKO!

Quinoa, czy też jak wolisz komosa ryżowa, jest dumną posiadaczką bardzo dużej ilości białka. Jeśli masz ubogą dietę, szczególnie bezmięsną, ta roślina świetnie poradzi sobie z niedoborami białka, które mogą w Twoim organizmie pojawić się. W takich 100 gramach nasion komosy jest aż 14 gramów białka.

BRAK GLUTENU!

Komosa ryżowa jest też pożywieniem bezglutenowym, co dziś wiem, że ważne nie tylko dla osób chorych na celiakię.

MINERAŁY!

Albo, czy wiesz, że quinoa zawiera w bardzo dużych ilościach takie minerały, jak:

  • magnez
  • cynk
  • żelazo i 
  • potas?

I mówiąc dużo, dokładnie podam przykład: jeśli zjesz 100 gram komosy ryżowej, to:  zapotrzebowanie dzienne na magnez pokryjesz w połowie, na żelazo aż w 70%.

WITAMINY I FLAWONOIDY!

Zacznijmy od witaminy B9, czyli kwasu foliowego – jej pokrycie stanowi aż 90% w 100 gramach komosy. Wszystkie panie szykujące się do zajścia w ciążę, komosa zaprasza! 😉

W quinoa jest też bardzo dużo witaminy E i C, zawiera ich więcej, niż na przykład żyto lub pszenica. A mają one działanie antyoksydacyjne.

Dość nietypowo, jak dla roślin zbożopodobnych, komosa ryżowa posiada kemferol i kwercetynę. Czyli flawonoidy, odpowiedzialne za  zwalczanie wolnych rodników, za działanie przeciwwirusowe, przeciwzapalne, ale też antyrakotwórcze i antydepresyjne.

NISKI INDEKS GLIKEMICZNY!

Czyli…w składzie komosy mamy przede wszystkie złożone węglowodany, a to sprawia, że quinoa jest genialnym składnikiem potraw diabetyków, osób z nadwagą lub kłopotami z krążeniem. Jest bardzo zdrowa dla naszego serca.

AMINOKWASY!

Nie dość, że komosa ma wszystkie potrzebne aminokwasy (!), to należy do nich też lizyna, która generalnie bardzo rzadko występuje w roślinach. Lizyna nie jest produkowana przez nasze organizmy, a musi być dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, dostarczana nam z jedzenia.

Ostatnie badania wykazują dość zaskakujące i niezwykłe zarazem działanie i istotność lizyny w naszej diecie, choć początkowo był to aminokwas, służący głównie do zwalczania opryszczki. Kiedy jednak poczytacie o wirusie powodującym go, zobaczycie także, że opryszczka to jedynie wierzchołek góry lodowej. A lizyna potrafiąc go zwalczyć, zwalcza lub przeciwdziała wielu bardzo okrutnym chorobom.

 A Z CZYM TO SIĘ JE…?

 

quinoa_dania z komosą ryżową_ikiki.pl

W sieci znajdziecie tysiące bardzo prostych i smacznych I megakolorowych przepisów na potrawy z komosą ryżową. Ja zaczynam już dziś! Może uda mi się wspomóc walkę z naszym Nowym Tworkiem…? Kto wie? Warto próbować, szczególnie, gdy pożywienie jest tak proste w przygotowaniu 😉

danie z quinoa_danie z komosą ryżową_ikiki.pl

Życzę zdrówka 🙂

ikiki.pl_koniczyna_bo nawet nie wieszka jaka masz sile_blog ikiki.pl

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.