I PO CO TYLE DYMU Z OLEJEM KOKOSOWYM…?

I  PO  CO  TYLE  DYMU  Z  OLEJEM KOKOSOWYM…?

 

olej kokosowy_kokos_oleje nasycone_blog ikiki.pl
olej kokosowy_ikiki.pl

W ostatnim czasie pojawiło się mnóstwo informacji o bardzo negatywnym wpływie oleju kokosowego na nasze zdrowie.

Czy to rzeczywiście prawda, że olej kokosowy jest niezdrowy?

Zanim się zapędzimy i wszystko wyrzucimy, warto zrozumieć, dlaczego i kiedy olej kokosowy warto mieć pod ręką, a kiedy może on stać się niezdrowy. Przede wszystkim zaś zapraszam do „Harvardzkich” badań i wypowiedzi :).

DLACZEGO  I KIEDY OLEJ KOKOSOWY JEST ZDROW(SZ)Y?

 

Jak zawsze warto trzymać się starej jak świat zasady „co za dużo, to niezdrowo”. W Polsce lubimy dużo smażyć…  A do smażenia używać należy odpowiedniego tłuszczu, czyli takiego, który:

a. składa się głównie z nasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

b. ma wysoką temperaturę dymienia

 

Dlaczego inny i odpowiedni tłuszcz do smażenia?

Tłuszcz poddany wysokiej temperaturze ulega rozpadowi i powoduje powstawanie toksycznych związków – wówczas staje się dla nas niezdrowy. Nieodpowiedni tłuszcz będzie wrażliwszy na wysoką temperaturę, szybciej się zatem rozpadnie i utleni. Szkodliwe będą tu powstałe z rozpadu i utleniania: aldehydy, ketony i akroleina oraz akrylamid, który jest rakotwórczy.

kokos_olej kokosowy_blog ikiki
kokos_olej kokosowy_blog ikiki.pl

Olej kokosowy jest tłuszczem składającym się w 90% z kwasów tłuszczowych nasyconych. Jego temperatura dymienia, w przypadku oleju rafinowanego, to aż 232 stopnie Celsjusza. To powoduje, że nie jest tak wrażliwy na wysokie temperatury, a co za tym idzie nie ulega rozpadowi, skutkującemu w utworzeniu toksycznych związków.

 

A CO MÓWIĄ O OLEJU KOKOSOWYM NAJNOWSZE

BADANIA  HARVARDU?

 

Kokos ma pewne wyjątkowe cechy, które przytaczane są najczęściej przez producentów i entuzjastów oleju kokosowego, by wyjaśnić jego domniemane korzyści zdrowotne. Dowody na poparcie tych twierdzeń są wciąż małe – tak mówi dr Qi Sun  z Departamentu Żywienia na Harvardzie.

„Jeśli chcesz obniżyć ryzyko chorób serca, olej kokosowy nie jest dobrym wyborem”, mówi.

Prawdą jednak jest, że ​​olej kokosowy zazwyczaj zwiększa poziom tak zwanego „dobrego cholesterolu” HDL bardziej niż inne tłuszcze. Prawdopodobnie dzieje się to dzięki, kwasowi laurynowemu, w który bogaty jest olej kokosowy. Jest to  kwas tłuszczowy, który organizm przetwarza nieco inaczej, niż inne tłuszcze nasycone.

Olej kokosowy a wpływ na cholesterol i serce

Na razie nie ma wystarczających dowodów, że spożywanie oleju z orzechów kokosowych może zmniejszyć ryzyko chorób serca. W badaniu, zatytułowanym „Konsumpcja oleju z orzechów kokosowych i czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego u ludzi”, przeanalizowano wyniki 21 badań.  Większość z nich dotyczyła wpływu oleju kokosowego lub produktów kokosowych na poziom cholesterolu.

Osiem z tych badań stanowiły badania kliniczne, w których ochotnicy spożywali różne rodzaje tłuszczów, w tym olej kokosowy, masło i nienasycone oleje roślinne (np.: z oliwek, słonecznika, szafranu, kukurydzy) przez krótki czasokres.

W porównaniu do nienasyconych olejów, olej kokosowy podniósł całkowite stężenie cholesterolu HDL i cholesterolu frakcji LDL, chociaż nie aż tak dużo, jak masło.

Wnioski wynikają z badań przeprowadzonych przez dr. Suna i jego współpracowników w dniu 23 listopada 2016 r. – jednego z kolejnych części badania The BMJ,  eksplorującego związki między różnymi rodzajami nasyconych kwasów tłuszczowych i chorób serca.

W porównaniu z innymi tłuszczami nasyconymi (takimi jak kwas palmitynowy, który jest bogaty w masło), kwas laurynowy nie wydał się zwiększać ryzyka dla chorób serca tak bardzo. Ale, wg dr Sun’a, jest tak prawdopodobnie dlatego, iż amerykańskie diety zazwyczaj nie zawierają bardzo dużo kwasu laurynowego. Trudniej zatem jest wykryć jakiś ewidentny wpływ, zauważa dr Sun.

Olej kokosowy a Dieta tropikalna 

 

Dr Sun odniósł się w swych badaniach i wypowiedziach także do argumentu diety tropikalnej, bogatej w olej kokosowy.

Producenci i zwolennicy oleju kokosowego, wskazują na badania ludności tubylczej w Indiach, na Sri Lance, na Filipinach i na Polinezji, których diety obejmują duże ilości kokosa.

Ale ich tradycyjne diety zawierają również więcej ryb, owoców i warzyw, niż typowe amerykańskie diety, więc nie jest to porównywalne, twierdzi profesor dr Bruce Bistrian z Harvard Medical School, który jest szefem odżywiania klinicznego w Centrum Medycznym Deaconess w Beth Israel.

Niektóre z olejów kokosowych w sklepach są oznaczone jako „virgin”, co oznacza, że ​​są wytwarzane poprzez wyciśnięcie płynu z  miąższu kokosowego, a następnie oddzielenie oleju. Smakują one i pachną kokosem.

Olej kokosowy typu „Virgin” zawiera niewielkie ilości związków przeciwutleniających, które mogą pomóc w hamowaniu zapalenia lub szkodliwych procesów, pogarszających stan chorobowy serca.

Ale do tej pory dowody na ewentualne korzyści ograniczaj się do małych badań na szczurach i myszach, mówi dr Bistrian.

Tłuszcze nienasycone 

oliwa z oliwek_blog ikiki.plDr Sun uważa, że w przeciwieństwie do powyższych badań, istnieje wiele danych pokazujących, że dieta bogata w tłuszcz nienasycony, zwłaszcza oliwa z oliwek, może obniżyć ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Dowody pochodzą nie tylko z wielu badań obserwacyjnych (takich jak w wyżej wymienionym raporcie BMJ), ale również przełomowego badania klinicznego z Hiszpanii, w którym stwierdzono, że osoby, które spożywały dania w stylu śródziemnomorskim, wzbogacone  oliwą z oliwek i oliwą z orzechami, zyskały niższy stopień ryzyka ataku serca, udaru mózgu i zgonu z powodu chorób serca niż osoby, które stosowały dietę o niskiej zawartości tłuszczu.

Moja uwaga: te tłuszcze stosujemy na zimno! Wówczas zachowują swe właściwości odżywcze, a nie ma ryzyka rozpadu i utlenienia, tworzącego niebezpieczne związki , toksyczne dla nas.

Dr Sun na koniec mówi, iż „oczywiście nie ma potrzeby całkowicie unikać oleju kokosowego, jeśli potrzebujesz smaku”.

Niektórzy piekarze używają oleju kokosowego zamiast masła w wypiekach, a mleko kokosowe jest kluczowym składnikiem tajskiej kuchni i niektórych potraw indyjskich z curry. Wystarczy wziąć pod uwagę to, by pewne tłuszcze i sposób przygotowania potraw traktować okazjonalnie, a nie jako dietę codzienną.

Źródło: www.health.harvard.edu

PODSUMOWUJĄC

Odpowiadając na pytanie: czy rzeczywiście olej kokosowy jest niezdrowy?

Jeśli mówimy o tłuszczach, to rozpatrujmy je w kontekście potraw na zimno i potraw na gorąco, np. smażonych. Olej kokosowy, podobnie, jak masło klarowane, nie są wrażliwe na wysokie temperatury. Dlatego są  jednymi z najlepszych do smażenia. Nie musisz więc wyrzucać oleju kokosowego ze swej kuchni ;-).

Smażenie samo w sobie jest niezdrowe, więc raczej warto szukać pewnej równowagi w naszej diecie, bo…. co za dużo to niezdrowo ;-). Odżywiaj się kolorami, jedz różne grupy produktów – nie dajmy się zwariować! :).

Życzę dużo zdrówka! ikiki.pl_koniczyna_bo nawet nie wieszka jaka masz sile_blog ikiki.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.